HODNOTENIE VIRTUAL FESTIVALS: 10/10 pre BAŽANT POHODU

HODNOTENIE VIRTUAL FESTIVALS: 10/10 pre BAŽANT POHODU BOMBING

Náš najlepší festival BAŽANT POHODA 2015 dosiahla fantastický úspech. Už druhýkrát v histórii mu udelil rešpektovaný britský portál Virtual Festivals najvyššie možné hodnotenie: desať bodov z desiatich. Podľa autora článku prináša festival svojim návštevníkom dokonalý festivalový balíček.

Virtual Festivals sa venuje recenziám a reportážam z festivalov od roku 1999. Momentálne pre nich pravidelne hodnotí festivaly ako Glastonbury, T in the Park, Isle of Wight, Readin či Leeds Festival vyše 200 novinárov. 19. ročník Bažant Pohody si vzal na mušku Jon Wright.

Preklad pôvodného článku na Virtual festivals:

„Pohoda prináša perfekntný festivalový balíček”

Slovensko, krajina s najväčším počtom hradov a zámkov v Európe, je aj krajinou hustých lesov, nedotknutej divočiny a skalnatých hôr. Je aj domovom Pohody, širokého rôznorodého festivalu s hromadou energie, ktorý sa tento rok, rok pred svojimi 20-tymi narodeninami, ukázal ako dokonalý festivalový balík.

Nepoužívaná vojenská letecká základňa na brehu rieky Váh bola zaplavená starostlivo umiestnenými stage-mi a nakrátko jedným z najrešpektovanejších festivalov východnej Európy, vtesnaná do širokej bezoblačnej oblohy na karpatskom predhorí. Ak by ste mali navrhnúť miesto pre organizovanie podujatí úplne od nuly, sotva by ste to mohli urobiť lepšie. Pristávacie dráhy, po ktorých kedysi jazdili lietadlá, teraz nosia 30 000 pohoďákov rolujúcich medzi pódiami, čo teda znamená, že sa pódiá navzájom neprekrikujú.

Pre názov Pohoda neexistuje žiaden priamy preklad, ale zväčša to má niečo do činenia s relaxom. Práve to sa chystám robiť pri Orange Stage za sprievodu legendárnej českej elektronickej kapely Midi Lidi (9). Ich temné texty sa stratili v preklade, ale ich značkový synth-pop 80-tych rokov a nákazlivé postoje nie. Je to ideálna naliehavá výzva pre tých, ktorí driemu na slnku po ťažkom obede.

Slovenské jedlo je ťažké, je to napríklad klobása, grilovaný syr, palacinky a aj langoše, ohybná vyprážaná pochúťka z druhej strany hranice, Maďarska, ideálna pre tých, ktorých o štvrtej nadránom vyženie bodavá bolesť z hladu von z tanečného stanu.

Franz Ferdinand and Sparks sa spojili do FFS (8) a, ironicky, najlepšie znejú na ich nedávnom singli Collaborations Don’t Work (Spolupráca nefunguje). Neverte im – v tomto prípade to funguje. V skutočnosti je to menej spolupráce a je to skôr prechod medzi identitami oboch kapiel, z ktorých najlepšie prvky dostanete vy a Pohoda ich za to miluje. Veľmi cenný výkon headlinera.

Pri veľkorysej dramaturgii začínajú Einstürzende Neubaten (10) hrať na Orange Stage 15 minút po skončení FFS. Blixa Bargeld, ktorého raz Nick Cave nazval „najkrajším mužom na svete“, sa objaví v obleku, ktorý iskrí vo svetle. Okolo neho si členovia kapely razia, udierajú, búšia a tlčú svoju cestu takmer dvomi hodinami zvukovej dokonalosti, zatiaľ čo on sebavedomo a pôvabne prednáša texty v nemčine a angličtine ako požehnanie úctivému kŕdľu ľudí. „Sme po prvý raz na Slovensku“, povie Bargeld, „ale ja si nemyslím, že to niečo znamená.“ Sú očarujúci, expanzívni, ohromujúci a nesporne zostávajú vrcholom festivalu.

Bjork (8) je zvláštnou voľbou pre headlinera a chvíľu trvá, kým rozdýchate jej trvanie na premietaní pasáží zo snímky Život na Zemi počas koncertu, zatiaľ čo ona poskakuje v maske v prednej časti stage-u. V polovici setu ale jej výkon stúpa na kvalite a sile a Bjork berie Pohodu na úžasnú cestu do jej podivného malého sveta. Vždy priekopnícka a nikdy nudná, zostáva tajomnou a strhujúcou výpoveďou o živote.

K víťazom ocenenia Mercury, skupine Young Fathers (9), sa správajú v tanečnom stane ako k vracajúcim sa hrdinom a tí hrajú hustý set, presne tak, ako sa to Pohode páči. Nenechajte sa zmiasť genialitou na tanečnom parkete. Pohoda vie, ako sa žúruje.

Hlboko v slovenskej noci podáva ostrieľaný veterán Roni Size (9) výnimočný výkon a zdá sa, že sa ho zúčastňuje väčšina návštevníkov Pohody. On a jeho hudobný tím sú nezadržateľne nákazliví a pieseň Brown Paper Bag s melodickou vlastnou úpravou je výnimočným momentom.

V nedeľu ráno sa VF (virtualfestivals.com) pýta Michala Kaščáka, mladšej verzie Michaela Eavisa, čo má v pláne na 20. výročie v nasledujúcom roku. „Biznis ako zvyčajne?“ Ale kdeže, namiesto toho príde odpoveď: „Nie, tvorivosť ako zvyčajne“. Tento rok tento prístup vytvoril dokonalý festival.

Náš report môžete nájsť na bombing.eu/devatnasty-rocnik-festivalu-bazant-pohoda-bol-krasny

Zdroj. TS / Anton Repka / PR and Media Director /