Deidi von Schaewen Zabalené mesto

4 Ensemble1 copie copie copie

Kunsthalle Bratislava prináša samostatnú výstavu francúzskej umelkyne nemeckého pôvodu – Deidi von Schaewen. Autorka sa vo svojej tvorbe venuje predovšetkým fotografii architektúry s výrazným konceptuálnym akcentom.

V priestore Kunsthalle LAB predstaví na mieru ušitú monumentálnu nástennú foto-koláž s názvom Zabalené mesto. Deidi von Schaewen sa rovnako suverénne pohybuje v oblasti umenia, ako aj v širšie zameraných kultúrnych projektoch (knihy, filmy, scénografia, grafický dizajn). Doposiaľ vystavovala v tak významných inštitúciách ako Centre Pompidou, v Múzeu moderného umenia v Paríži či vo Fondation Miró v Barcelone.

Prvá sólová výstava v Bratislave

Ťažiskové diela s rovnomenným názvom Zabalené mesto boli vytvorené pri príležitosti jej sólovej prezentácie v Bratislave. Voľba veľkoformátovej tlače reaguje na špecifické priestorové podmienky galérie Kunsthalle LAB. Súčasne však berie na zreteľ diváka, ktorý sa v priestore výstavy pohybuje. Diela výstavy Zabalené mesto sú vytvorené na princípe autorskej koláže.

Deidi von Schaewen (*1941, Berlín) vo svojej tvorbe skúma urbánny priestor, v ktorom vyhľadáva fragmenty, rozpadnuté steny, vyblednuté nátery či pozakrývané pamiatky. Objavuje a zachytáva mohutné lešenia či obrovské plachty, ktoré vytvárajú akési efemérne skulptúry a vyvolávajú dojem znásobených rovín reality. Ruiny fotografuje podobným spôsobom, ako ich maľovali umelci v 18. storočí. Týmto spôsobom sa približuje výtvarnému umeniu. Autorke nejde len o odosobnené fotografovanie architektúry, cez svoje diela odkrýva poetiku každodenných predmetov a zachytáva premenlivosť súčasného mestského života. Hľadá významy v nepovšimnutých výjavoch mestskej scénografie, v životnom prostredí okrajových spoločenských vrstiev, v ucelených sériách hľadajúcich príťažlivosť improvizovaných riešení.

„Záchrana“ múrov budov

Autorka vyštudovala maľbu na Vysokej škole výtvarných umení (Hochschule für Bildende Künste) v Berlíne, napokon sa však rozhodla pre fotografiu. Na jednej zo svojich prvých snímok zachytila reklamu na stene budovy a všimla si, že túto starú stenu zakrýva lešenie. Vtedy sa zrodila aj je vášeň „zachraňovať“ múry budov.

Ako 24 ročná opustila Berlín a odišla do Barcelony, kde jej umeleckú tvorbu výrazne ovplyvnil osobný kontakt s predstaviteľmi ranej avantgardy. Spoznala sa s umeleckou skupinou z Cadaqués, Salvadorom Dalím, Duchampom či Man Rayom. Po boku Petra Hardena sa spolupodieľala na príprave svetovej výstavy  Expo 67 v Montreale.

Po múroch lešenárske plachty

V roku 1965 ju uchvátil pohľad na veľký obchodný dom El Corte Inglés na Katalánskom námestí v Barcelone, ktorý úplne zmizol pod obalom monumentálnej plachty. Tento estetický šok stál pri zrode druhej série fotografií: po múroch nasledovali lešenárske plachty.

Pomaľované domy Afriky a Indie

Jej ďalšou vášňou sú pomaľované domy obyvateľov Afriky a Indie. Tento záujem ju priviedol aj k založeniu asociácie Ženy z Hazaribágu, ktorej poslaním je pomáhať vidiečanom v na severovýchode Indie, kam sa často vracia a kde ešte pretrváva vymierajúca tradícia maľovania domov. Jej umelecká tvorba sa týmto spôsobom prelína s aktivizmom a záchranou kultúrnej pamäti.

Kurátorka: Michèle Champenois

Otvorenie: 21.11.2019, 17:00

Trvanie výstavy:

22.11.2019 – 26.1.2020

KHB LAB

Nám. SNP č. 12, Bratislava