Speváčka Eva Pieronová: „Opera je vrchol hudobného umenia.“

share on:
Eva Pieronová

Pôsobí vznešene, presne tak, ako aj hudobný žáner, ktorý jej prirástol k srdcu. Ženské tvary, dlhé kučeravé vlasy, neopísateľná charizma a schopnosť odzbrojiť človeka hneď na prvé počutie. I tak by sa dala v skratke opísať cenná osobnosť slovenskej opernej scény, Eva Pieronová.

Rodená Žilinčanka dobre vie, že cesta k zaslúženému úspechu býva vydláždená množstvom snahy, odriekania, trpezlivosti a sebadisciplíny. Skúšku času, ale Eva Pieronová zvládla bravúrne a jej kariérne úspechy za ostatné roky to len potvrdzujú. Za svoju nespornú devízu považuje určite fakt, že rozhodnutie venovať sa raz hudbe prišlo v jej prípade v detskom veku. „Láska k hudbe sa u mňa prejavila zhruba v piatich rokoch. V tom čase ma rodičia prihlásili na umeleckú školu, kde som sa venovala spevu a hre na klavír. Dostala som odporúčanie zamerať sa viac na spev a toho som sa aj držala,“ spomína na samotné začiatky. Preferencie k opernému spevu však u nej rástli skôr postupne: „Na základnej umeleckej škole som spievala ľudové pesničky, ale i ľahké árie. No najviac ma dostali operné árie. Preto som sa neskôr začala orientovať výlučne týmto smerom. V podstate vo veľmi mladom veku som vedela, kde som sa našla,“ prezrádza s miernou nostalgiou v hlase.

Dnes je viac než isté, že jej odhodlanie bolo správne. Za jeden z najväčších míľnikov skvele rozbehnutej kariéry Eva Pieronová považuje štúdium pod vedením maestra A. Carangela. Ten na jej spevácku techniku dohliada už sedem rokov. Jeho pedagógmi boli uznávané esá, akými sú taliansky tenor Mario del Monaco a Ettore Campogalliani, ktorý bol tiež učiteľom Luciana Pavarottiho, Mirelly Freni a Renati Tebaldi. Je to on, komu vďačí za úroveň spevu, akú dosahuje dnes, no prvé spoločné stretnutie v nej vyvolalo skôr rozpaky: „Samozrejme som vedela, o koho ide. Avšak maestro vyučoval iný spôsob spevu, než na aký som bola zvyknutá. Povedal mi, že by ma mal rád vo svojej speváckej triede a naučil ma techniku belcanto.“ A práve niekde tu sa vyprofilovala Eva Pieronová – milovníčka talianskej opery a belcanta. To v preklade znamená krásny spev, ozdoby, trilky, náročné behy či oktávové skoky.

Dar od Boha

Popri štúdiu Eva Pieronová istý čas hosťovala v Štátnej opere v Banskej Bystrici ako najmladšia sólistka operného súboru. Hoci sa nebráni operným úlohám, prednosť dáva koncertnej činnosti. Dnes pravidelne vystupuje na Slovensku, ale i v zahraničí, veľkú fanúšikovskú základňu má napríklad v Miláne či v susednom Rakúsku. Spev Evy Pieronovej vyvoláva pozitívne emócie nielen v jej kolegoch z brandže, ale i v laikoch. Fanúšikovia ju po koncerte neraz zastavia a pýtajú sa, ako je možné, že s takou ľahkosťou vyspieva aj najvyššie tóny. Na to má operná speváčka jasnú odpoveď: „Jedno viem, že tie vysoké tóny som sa neučila, mám ich darom od Boha a s maestrom Carangelom sme ich pekne obrúsili. Vďaka môjmu tmavému zafarbeniu hlasu, ale zvládnem zaspievať aj nižšie tóny a stále to znie prirodzene.“

Opera je (žiaľ) stále podceňovaná

I keď je dnes už operná hudba spopularizovaná, a to najmä vďaka hviezdnym menám ako Luciano Pavarotti či Maria Callas či Andrea Bocelli, mladých ľudí ešte stále príliš neoslovuje. Presne s totožným tvrdením sa v praxi stretla aj Eva, no tento predsudok by rada zmenila: „Mnohí si myslia, že je to čosi staromódne alebo príliš intelektuálne umenie. Opera je ale vrchol hudby. Som si istá, že každý si v nej nájde to svoje.“ Súhlasíte?

Zdroj: TS / Michelle Kristová z agentúry Stella Production